Maskemusik/temp tracks

Temp tracks er allerede indspillet score eller anden musik som man ofte lægger på filmen, som regel for at undersøge hvordan forskellige typer af musik fungerer. At lægge temp tracks på filmen, er en del af kompositions processen. Vær forsigtig hvis I tilføjer og gør det med omtanke, kig frem i tiden. Hvis den musik fungerer som I har lagt på, har I så givet komponisten et budget der vedkommende i stand til at skrive noget tilsvarende? Fx hvis der er tale om orkestermusik. Gør det evt i samarbejde med komponisten. Det er en del af konceptudviklingen. Maskemusikken går ind og påvirker filmen massivt. Det er godt at have diskuteret og formuleret en vision for musikken før I lægger temp tracks på.

Temp tracks er et redskab. Men husk at temp scoret skal tages af filmen igen. Det er et faktum. Brug temp tracks til at undersøge følelser, tempo og univers i filmen. Lad musikken udvikle sig til at sprog som I kan arbejde videre med – dette tempo, denne følelse, dette univers. Oversæt indholdet og analysen af temp tracksene til ny musik. Skær ned til essencen og kombiner jer frem til et nyt univers, skræddersyet til netop denne film.

Ofte bliver temp tracks lagt på af editoren, der ofte slæber sit eget filmmusikbibliotek med sig fra projekt til projekt. Når editoren sidder og arbejder lægger hun ofte musik på filmen fra sit musikbibliotek for at undersøge, hvordan en scene virker med forskellige typer af musik. Dette er en almindeligste måde at lægge musik på filmen.

  • Start en samtale om musikken før I lægger temp tracks på filmen.
  • Skab et musikalsk koncept til at definere typen af temp tracks, der skal bruges.
  • Diskuter hvad en scene skal handle om før i lægger musik på.
  • Diskuter hvad musikken gør for følelserne og narrativet i de enkelte scener
  • Sluk for musikken indimellem, for at se hvor I er henne.
  • Test evt med andre typer af musik for at se i hvilken retning det trækker filmen.
  • Der er en tendens til at editoren og instruktøren forelsker sig i temp tracks.
  • Husk, man må ikke kopiere temp tracks 1:1, så analyser hvad der virker i maskemusikken og byg disse elementer ind i jeres eget score.