Valget af orkester eller musikstil og sound skabes udfra filmens miljø, setting, scope, historie, genre, karakterer og produktionens økonomi og tidsramme.
Skema til konceptualisering og idéudvikling- arbejdsgang:
- Fortæl om / læs synopsen, outline, historien, manus, ideen, tematikken etc. til komponisten.
- Hvilke ideer genererer filmen. Lad jer inspirere af skemaet.
- Hvad kan omsættes til musik? (Undgå dobbeltkonfekt – Hvad tager fotografering/scenografi og lyd sig af?).
- Hvordan kunne musikken lyde?
- Find evt. nogle referencer; film/musik/lyd. (kan evt bruges som maskemusik).
- Lav nogle hurtige musik skitser og test dem.
Element | Eksempler på musikalske forbindelser. | Filmens Univers/ elementer/ produktionelle virkelighed | Musikalsk konsekvens? |
Genre | Konventioner i genren, Stilitiske træk, publikumsforventninger | ||
Kultur | Kulturelle træk og elementer (arabisk, afrikansk, dansk top, jazz osv) | ||
Tid | Historisk periode, tradition, modernitet, klassik, romantik osv. Update/downdate | ||
Karakter | Karakterens subjektive oplevelse af verden, Vores objektive af karakteren. Hvilken musik lytter de til? | ||
Scope | Størrelse, markedsføring, pophit?, production value | ||
Plot | Antal historier, ledetemaer, signatur lyde/instrumenter, historie type: realisme, eventyr ect | ||
Tematik | Tilhørende musik? (menneske/ system, angst, osv) | ||
Økonomi | Budget – muligheder, begrænsninger, løsninger, dogmer | ||
Textur | Syntetisk, organisk, hårdt, blødt, koldt, varmt, forfaldent, glat | ||
Skulptur | Tempo, dynamik, materialer, træ – metal, luft – ild osv. Retning og form | ||
Rum | Fysik, størrelse, atmosfære, lys, forløb, relationer | ||
Placering | I forhold til andre elementer. Kontrapunkt, vinkel | ||
Kvalitet | Støjende, melodisk, konkret, abstrakt, lyd, musik |
MasterClass med Mark Korven