Et omkvæd eller et ledetema får filmen til at hænge sammen. Temaer er med til at holde historien på sporet og markere at nu bevæger historien sig fremad – nu tog vores hovedperson endnu et skridt på sin rejse.
Et tema der bliver gentaget, fungerer som en emotionel bankkonto, hvor du i starten af filmen sætter penge ind på kontoen hvergang du hører temaet. I slutningen af filmen kan du hæve fra kontoen igen og bygge op til et klimaks. På det tidspunkt i filmen, har publikum hørt temaet så mange gange, at de har investeret en masse følelser i temaet. Disse følelser kan man trække på ved at bruge ledetemaet. Præcis som Pavlovs hunde, der begyndte at savle når de hørte en klokke, fordi hundene var blevet vænnet til, at når klokken lød ville de blive fodret.
Der er ofte flere ledemotiver, der knytter sig til forskellige personer eller tematikker, f.eks. et tema til protagonisten og et andet tema til antagonisten. Hvis der er en kærlighedshistorie har den også ofte sit eget tema. Et godt tema kan indgå i mange sammenhænge og er let genkendeligt. Det har en melodi der kan varieres og brydes op i mindre dele. Et tema behøver ikke at være en melodi. Det kan også være en speciel lyd eller et sæt af lyde der indgår i en collage af lyde.
The good, the bad and the ugly. Komponist Ennio Morricone.
Og her en form for antitese I forhold til ledemotiver i film.