Filmklipperen
Under arbejdet med filmen arbejder filmkomponisten ofte tæt sammen med editoren, som er den der samler filmen og klipper de enkelte scener sammen. Denne funktion er central i arbejdet med filmen.
Hitchcock om “klipning” (editing) af film.
Editorens første opgave er at samle optagelserne af de enkelte scener til en film. Denne første version kalder man “nulte gennemklip”. (assembly edit) Herefter arbejder man sig videre igennem versionerne – første gennemklip, andet gennemklip osv. – til man har den endelige udgave af filmen. Det første gennemklip er næsten altid for lang. Men editoren får efterhånden i samarbejde med instruktøren klippet filmen “ned” til den rigtige længde.
Derudover arbejder man med historien i klipningen. Forstår publikum hvad der sker, hvornår sker hvad osv. Der byttes måske rundt på scener eller måske bliver en karakter klippet ud for at styrke hovedsporet i historien.
Et andet vigtigt område editoren skal være god til, er timingen og rytmen i klipningen af filmen. En af pionererne inden for klipning af film er Walter Murch. I bogen “In a blink of an eye” deler han ud af sine erfaringer. Murch opstiller nogle parametre editoren skal tjekke når hun skal vurdere kvaliteten af et klip. Det vigtigste står øverst på listen.
- Emotion – How will this cut affect the audience emotionally at this particular moment in the film?
- Story – Does the edit move the story forward in a meaningful way?
- Rhythm – Is the cut at a point that makes rhythmic sense?
- Eye Trace – How does the cut affect the location and movement of the audience’s focus in that particular film?
- Two Dimensional Place of Screen – Is the axis followed properly?
- Three Dimensional Space – Is the cut true to established physical and spacial relationships?
I forhold til musikken er editoren ofte en central person i forhold til at tage beslutninger om musikken – hvor, hvornår, hvilken slags osv. Så det vigtigt for komponisten at holde en tæt kontakt, hvis der arbejdes med musikken sideløbende med editeringen af filmen.