Hvad er formatet? Hvilke lande forventes det at filmen kommer ud i? Hvor mange regner produktionsselskabet med at der kommer ind og ser den. Hvor mange skal ind og se filmen før den løber rundt? Hvad er det samlede budget? Hvilket publikum er filmen rettet imod? Det er vigtigt at kende svarene på disse spørgsmål og meddele dem til komponisten så han kan løse sin opgave.
Hvis filmen er tænkt til salg på det danske, sekundært nordiske marked, har et budget på 20 mill, er rettet mod unge mellem unge (primært drenge) fra 12-20, har et breakeven på 150.000 og man regner med mindst 200.000 i biografen, så vil det definere et sæt af parametre for musikken. Musikken til denne film skal nok ikke være for smal og indelukket, men få være med til at få filmen ud over rampen. Dem der har investeret i filmen vil gerne have deres penge igen. Man kunne evt. samarbejde med en kendt popartist med appel til filmens publikum.
Hvis filmen derimod er smal, rettet mod et lille kunstnerisk interesseret internationalt publikum og budgettet begrænset, vil det have nogle andre konsekvenser for musikken.
“Midt om Natten”, en af de mest sete danske film.