Publikums film oplevelse starter og forløber langt før og efter selve oplevelsen af filmen i biografen eller derhjemme. Arbejd med hele oplevelsen som kunstner. Overlad det ikke suverænt til markedføringsafdelingen. Som kunstprojekt spænder en film over mange medier, der alle er en del af en overordnet fortælling. Den totale oplevelse af en film kunne se sådan ud:
- En notits i avisen om at instruktør X har startet optagelser
- Et interview under optagelsen
- Et snapshot fra optagelserne
- En plakat
- En foromtale i den lange presse
- En trailer
- En samtale om, har du hørt at..
- En anmeldelse i et filmmagasin i TV eller avis
- En aftale med en ven om at skulle se filmen
- Bestilling af billetter
- Ankomst til biografen
- Køb af slik og popkorn
- Selve indtagelsen af filmen
- Kaffe med ledsager bagefter
- Dagen efter – billeder der dukker op
- Samtale om “har du også set ..”
En undersøgelse foretaget for/af Nordisk Film Biografer viste at en biografturs højdepunkt lå omkring kaffen med ledsageren efter filmen.
Lars von Trier og Zentropa er et godt eksempel på, at hele oplevelsen er tænkt igennem. På filmen “Nymfomania” er det sket i samarbejde med Phillip Einstein Lipski. Her et interview i information med ham. Også Olafur Eliasson er også expert i at bygge en oplevelse op omkring sine kunstværker. Her er et interview, hvor han fortæller om hans overvejelser i forhold til publikums totale oplevelse af en udstilling.