Her er nogle praktisk omsættelige ideer til at arbejde med lyd i film til manuskriptforfatteren, instruktøren, tonemesteren og komponisten fra sounddesigneren Randy Thom:
På manusplan:
- Skriv for lyd og musik
- POV sekvenser – udtænk dem på manusplan.
- Skab verdener af lyd, find miljøer, som er defineret af deres lyd.
- Beskriv i manuskriptet, hvordan hver eneste scene (lokation) lyder og hvor lyden kommer fra.
- Giv manusset til tonemesteren før i begynder at lede efter locations og skabe scenografien.
- Hvad skal man høre, frem for at se?
- Er der rekvisitter der lyder på en måde der hjælper historien?
- Beskriv hvordan karaktererne oplever deres verden gennem lyd og ad os lytte til verden sammen med karakteren
- Fortæl med lyd i stedet for non-stop dialog.
- Drømmesekvenser er guf.
I optagelsen af filmen
- Udsult øjet og tilfør information vha lyd og musik
- Locations og rekvisitter – hvordan lyder de?
- Undgå eftersync af dialog. Få så meget af lyden med fra optagelsen, som menneskeligt muligt.
- Prioter lyden ligeså højt som billedet.
- Zoom linser er subjektive. Lyden kan beskrive, hvordan karakteren føler og hvilken karakters POV (blik) vi betragter scenen igennem.
- Kamara vinkler som forskellige grader af frø- eller fugle- perspektiv er subjektive og åbner en dør til brugen af lyd.
- Mørke (i kanterne af billedet – Noir) stimulerer fantasien og skærper vores hørelse. Er der noget farligt, som lurer i skyggerne?
- “Super Nær” af karakterer og kæmpe totaler skaber et behov for at beskrive følelser og landskaber.
- Afspil evt musik eller lyd på settet for at skabe stemning.
I Klip:
- Slow motion fører os ind i drømmen.
- Mangel på farve skaber et behov for at bekrive, via lyd, hvad vi skal føle.
- Lyden er maddingen
- Lyd kan forføre.
- Når du klipper så behold omåder hvor der “ingenting” sker. Skab plads til lyden.
- I klipningen, klip og se undervejs filmen uden reallyd. Forestil dig hvordan det kunne lyde.
Oversat fra en artikel af Randy Thom:
http://filmsound.org/articles/designing_for_sound.htm
Fra “The Conversation” der fyldt med eksempler på overstående ideer om lyd.
En klassiker.
Et link til Stephen Soderberg og en øvelse, hvor man skal se “Raiders of the Lost Ark” i sort hvid uden lyd for at fokusere på staging og klip.:
(Skru ned for musikken)